Zaburzenia spektrum autyzmu u niemowląt i małych dzieci: diagnoza, ocena i leczenie

Najwcześniejsze objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu pojawiają się często przed drugimi urodzinami dziecka, ale większość dzieci z autyzmem nie jest diagnozowana dopóki nie trafią do przedszkola lub szkoły podstawowej. Gdyby można było je zdiagnozować wcześniej, można by je leczyć wcześniej i być może – jak uważają redaktorzy i autorzy tej książki – ich objawy w wieku dorosłym byłyby mniej poważne. Wcześniejsza diagnoza może również umożliwić lepszą obserwację i monitorowanie rozwoju dziecka oraz lepsze zrozumienie indywidualnego autystycznego dziecka i ogólnie autyzmu. Czerpiąc z ogromnego źródła literatury, książka zaczyna się od skrupulatnego podsumowania tego, co jest obecnie znane na temat symptomologii zaburzeń ze spektrum autyzmu w pierwszym, drugim i trzecim roku życia. Kolejne rozdziały przedstawiają różne metody, które można wykorzystać do kompleksowej oceny zdolności poznawczych i adaptacyjnych małego dziecka, celem jest zrozumienie poziomu funkcjonowania dziecka w rozpoznawaniu werbalnym i niewerbalnym, a także rozległości dziecka. zmysłowe zdolności motoryczne i komunikacyjne. Ocena historii rozwoju, o której mówią rodzice, jest ważnym czynnikiem, ponieważ u 25 do 30% dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu występuje pewna utrata umiejętności w wieku od 18 miesięcy do 24 miesięcy. Ta statystyka podkreśla znaczenie wczesnego rozpoznania i leczenia.
Rozdział 6 przedstawia trzy interesujące przypadki autystycznych niemowląt, które zostały po raz pierwszy ocenione w drugim roku życia. Te dzieci, z pseudonimami Helen, Nick i John, otrzymały terapię zajęciową i fizyczną, a także usługi w zakresie mowy i języka. Te studia przypadku pokazują, że wynik może różnić się od tego, co było oczekiwane, biorąc pod uwagę zmienność indywidualnej progresji. Autorzy omawiają popularne pojęcie wśród wielu badaczy, że nie ma jednego autyzmu, ale wiele różnych autyzmów, ponieważ zarówno fenotyp jak i genotyp mogą się tak bardzo różnić. Przyczyna może być wieloczynnikowa i złożona, ale wspólna ścieżka oceny i leczenia pozostaje ważna, ponieważ we wszystkich przypadkach rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych jest zakłócany. Autorzy podkreślają wagę interwencji opartej na dowodach dla małych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych deficytów związanych z autyzmem, a także podejście skoncentrowane na rodzinie, utrzymując dzieci w ich środowisku domowym, jeśli to możliwe. Autorzy omawiają również aktualne modele wczesnych, naturalistycznych podejść behawioralnych i typowe formy leczenia, które są kontrowersyjne.
Ta obszerna książka na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu jest bogata w informacje. Jest to ważny krok w kierunku zaprojektowania interwencji ukierunkowanych na mechanizmy leżące u podstaw objawów.
Rita Enahoro, Ph.D.
Stichting De Jutters, 2566 ER The Hague, the Netherlands

[patrz też: września dyżury aptek, zdrowie po rosyjsku, jednostka krwi ]