Telmisartan zapobiegający nawracającym udarom i zdarzeniom sercowo-naczyniowym

Wydłużone obniżenie ciśnienia krwi po udarze zmniejsza ryzyko nawrotu udaru. Ponadto zahamowanie układu renina-angiotensyna u pacjentów wysokiego ryzyka zmniejsza częstość kolejnych zdarzeń sercowo-naczyniowych, w tym udaru. Nie ustalono jednak wyraźnego wpływu obniżenia ciśnienia krwi na inhibitor układu renina-angiotensyna wkrótce po udarze. Oceniliśmy efekty terapii blokerem receptora angiotensyny, telmisartanem, inicjowanym wcześnie po udarze. Metody
W wieloośrodkowym badaniu z udziałem 20,332 pacjentów, u których niedawno wystąpił udar niedokrwienny, losowo przydzielono 10.146 do przyjmowania telmisartanu (80 mg na dobę) i 10 186 pacjentów otrzymujących placebo. Pierwszorzędowym rezultatem był nawrót udaru. Drugorzędne wyniki były głównymi zdarzeniami sercowo-naczyniowymi (śmierć od sercowo-naczyniowych przyczyn, nawrotowy udar, zawał mięśnia sercowego, albo nowa albo pogorszająca niewydolność serca) i nowa-wystąpiła cukrzyca.
Wyniki
Mediana odstępu od udaru do randomizacji wynosiła 15 dni. Podczas średniego okresu obserwacji 2,5 roku, średnie ciśnienie krwi było o 3,8 / 2,0 mm Hg niższe w grupie telmisartanu niż w grupie placebo. Łącznie 880 pacjentów (8,7%) w grupie telmisartanu i 934 pacjentów (9,2%) w grupie placebo miało kolejny udar (współczynnik ryzyka w grupie telmisartanu, 0,95, przedział ufności 95% [CI], 0,86 do 1,04; P = 0,23). Główne zdarzenia sercowo-naczyniowe wystąpiły u 1367 pacjentów (13,5%) w grupie telmisartanu i 1463 pacjentów (14,4%) w grupie placebo (współczynnik ryzyka 0,94; 95% CI, 0,87 do 1,01; P = 0,11). Nowo powstała cukrzyca wystąpiła w 1,7% grupy telmisartanu i 2,1% w grupie placebo (współczynnik ryzyka, 0,82, 95% CI, 0,65 do 1,04, P = 0,10).
Wnioski
Terapia telmisartanem zainicjowanym wkrótce po udarze niedokrwiennym i kontynuowana przez 2,5 roku nie zmniejszyła znacząco częstości nawrotów udaru, poważnych incydentów sercowo-naczyniowych ani cukrzycy. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00153062.)
Wprowadzenie
Udar jest drugą najczęstszą przyczyną zgonów na świecie i odpowiada za około 5 milionów zgonów każdego roku.1 Dodatkowe 15 milionów osób ma niekrytyczne udary, a około jedna trzecia zadaje obezwładniające konsekwencje. Podwyższone ciśnienie krwi jest najsilniejszym czynnikiem ryzyka udaru, a obniżenie ciśnienia krwi, szczególnie u pacjentów z istotnie podwyższonym poziomem (np. Ciśnienie skurczowe> 160 mm Hg), zmniejsza ryzyko udaru mózgu.2 Po udarze, obniżenie ciśnienia krwi z kombinacją inhibitora enzymu konwertującego angiotensynę (ACE) i diuretyków zmniejszonego odsetka nawrotów udaru w badaniu Perindopril przed powtarzającym się badaniem udaru mózgu (PROGRESS) .3
Kilka innych badań zwiększyło możliwość zastosowania dodatkowego mechanizmu, niezależnego od obniżania ciśnienia krwi, dzięki któremu blokery układu renina-angiotensyna mogą być korzystne u pacjentów z udarem mózgu.4 W badaniu oceniającym zapobieganie wypadkom serca (HOPE), ACE- Leczenie inhibitorami zmniejszyło częstość udarów u pacjentów z wcześniejszymi incydentami sercowo-naczyniowymi lub cukrzycą wysokiego ryzyka pomimo niewielkiego zmniejszenia ciśnienia krwi, przy konsekwentnych wynikach u osób zi bez wcześniejszych udarów.5,6 Kolejne niedawne badanie7 wykazało, że eprosartan zmniejszał liczba nawracających udarów i przemijających ataków niedokrwiennych (ale nie odsetek pacjentów z udarem) w porównaniu z blokerem kanału wapniowego u pacjentów po przebytym udarze, pomimo podobnej redukcji ciśnienia krwi
[przypisy: wysypka bostonska, samo zdrowie gazeta, ginekolog warszawa nfz ]