Randomizowane badanie chirurgii artroskopowej w chorobie zwyrodnieniowej stawu kolanowego

Skuteczność chirurgii artroskopowej w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego jest nieznana. Metody
Przeprowadziliśmy jednoośrodkowe, randomizowane, kontrolowane badanie chirurgii artroskopowej u pacjentów z umiarkowanym do ciężkiego zapaleniem kości i stawów kolana. Pacjenci zostali losowo przydzieleni do płukania chirurgicznego i artroskopowej debiutacji wraz ze zoptymalizowaną terapią fizyczną i medyczną lub do samego leczenia fizycznego i medycznego. Pierwszorzędnym rezultatem było całkowite oszacowanie wskaźnika Osteoarthritis Index (WOMAC) w zachodnim Ontario i McMaster University (zakres od 0 do 2400, wyższe wyniki wskazują na bardziej nasilone objawy) po 2 latach obserwacji. Drugorzędne wyniki obejmowały wynik skrótu Form 36 (SF-36) Physical Component Summary (zakres, od 0 do 100, wyższe wyniki wskazują na lepszą jakość życia).
Wyniki
Spośród 92 pacjentów przydzielonych do operacji 6 nie było poddanych operacji. Spośród 86 pacjentów wyznaczonych do kontrolowania leczenia wszyscy otrzymali tylko terapię fizyczną i medyczną. Po 2 latach średni (. SD) wynik WOMAC dla grupy operacyjnej wynosił 874 . 624, w porównaniu z 897 . 583 dla grupy kontrolnej (różnica bezwzględna [wynik w grupie zabiegowej minus wynik z grupy kontrolnej], -23 . 605 ; 95% przedział ufności [CI], -208 do 161; P = 0,22 po dostosowaniu do wartości wyjściowej i stopnia nasilenia). Wyniki oceny składu fizycznego SF-36 wynosiły odpowiednio 37,0 . 11,4 i 37,2 . 10,6 (różnica bezwzględna, -0,2 . 11,1, 95% CI, -3,6 do 3,2, P = 0,93). Analizy wyników WOMAC podczas wizyt przejściowych i innych wyników wtórnych również nie wykazały przewagi chirurgicznej.
Wnioski
Artroskopowa operacja stawu kolanowego nie przynosi dodatkowych korzyści zoptymalizowanej terapii fizycznej i medycznej. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00158431.)
Wprowadzenie
Choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego jest chorobą zwyrodnieniową, która powoduje ból stawów, sztywność i zmniejszoną czynność.1-3 Leczenie jest wielodyscyplinarne i obejmuje fizykoterapię, leki i zabiegi chirurgiczne. Chirurgia artroskopowa, w której artroskop jest wprowadzany do stawu kolanowego, umożliwia płukanie, zabieg usuwający rozdrobniony materiał, taki jak fragmenty chrząstki i kryształy wapnia. Pozwala to również na oczyszczenie, dzięki czemu powierzchnie stawowe i osteofity można chirurgicznie wygładzić. Celem tej procedury jest zmniejszenie zapalenia błony maziowej i wyeliminowanie mechanicznych interferencji z ruchem stawów.
Chirurgia artroskopowa była szeroko stosowana w leczeniu zapalenia kości i stawów kolana, brakuje jednak dowodów naukowych potwierdzających jej skuteczność.4 Nie zaobserwowano korzyści z operacji w szeroko zakrojonym, randomizowanym, kontrolowanym badaniu opisanym w literaturze. 5 Jednak stosowane metody w tym badaniu zostały zakwestionowane, 6-11 i wniosek autorów, że chirurgia artroskopowa jest nieskuteczna w leczeniu umiarkowanej do ciężkiej choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego, nie została ogólnie przyjęta. 12-14 W związku z tym procedura pozostaje szeroko stosowana. Przeprowadziliśmy randomizowaną, kontrolowaną próbę, aby porównać zoptymalizowaną samą terapię fizyczną i medyczną z leczeniem artroskopowym oraz zoptymalizowaną terapią fizyczną i medyczną.
Pacjenci
Badanie przeprowadziliśmy między styczniem 1999 r. A sierpniem 2007 r. W Klinice Medycyny Sportowej Fowler Kennedy, University of Western Ontario, Londyn, Ontario, Kanada
[przypisy: nzoz sosnowiec, ginekolog warszawa nfz, samo zdrowie gazeta ]