Randomizowane badanie chirurgii artroskopowej w chorobie zwyrodnieniowej stawu kolanowego czesc 4

Podsumowanie składowej fizycznej SF-36 wykorzystano do oceny jakości życia; wyniki mogą wynosić od 0 do 100, przy czym wyższe wyniki wskazują na lepszą jakość życia. MACTAR i ASES to zatwierdzone kwestionariusze oceniające objawy i status funkcjonalny pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów. Wyniki MACTAR mogą wynosić od 0 do 500; wyższe wyniki wskazują na większą niepełnosprawność. Wyniki ASES mogą wynosić od 10 do 100; wyższe wyniki wskazują na większą samo-skuteczność (tj. postrzeganą zdolność radzenia sobie z konsekwencjami zapalenia stawów). Jakość życia związaną ze stanem zdrowia oceniano za pomocą techniki użyteczności hazardowej standardowej; wyniki mogą wynosić od 0,0 (śmierć) do 1,0 (doskonałe zdrowie) .29 Analiza statystyczna
Charakterystyki wyjściowe analizowano za pomocą statystyki opisowej. W podstawowej analizie porównano całkowity wynik WOMAC po 2 latach między dwiema grupami badawczymi z wykorzystaniem analizy kowariancji, z korektą dla wyniku podstawowego i ciężkości choroby (mierzoną za pomocą stopnia Kellgrena-Lawrence a). Dwustronną wartość P wynoszącą 0,05 uważano za wskazującą na istotność statystyczną. Analizy post hoc całkowitego wyniku WOMAC przeprowadzono również po 3, 6, 12 i 18 miesiącach. Brakujące wartości nie zostały przypisane. Podobne podejście zastosowano do analizy wyników w podskalach WOMAC, Podsumowaniu składników fizycznych SF-36, MACTAR i ASES. Przeprowadzono dwie wcześniej zdefiniowane analizy podgrup. Pacjenci z mniej ciężką chorobą (Kellgren-Lawrence klasa 2) i pacjenci zgłaszający mechaniczne objawy łapania, blokowania lub zarówno łapania jak i blokowania kolana, byli hipotetycznie nastawieni do czerpania większych korzyści z chirurgii. Proporcje pacjentów, którzy otrzymali fizykoterapię i średnią liczbę wizyt, porównano z użyciem testu chi-kwadrat i testu t-Studenta, odpowiednio. Proporcje pacjentów, którzy otrzymali różne terapie medyczne określone algorytmem, porównano z zastosowaniem testu punktowego dla równoczesnej homogenności brzeżnej.37 Porównania statystyczne wykonano przy użyciu oprogramowania SAS, wersja 8.2.38 Wszystkie analizy przeprowadzono zgodnie do zasady zamiaru leczenia.
Na podstawie wyników poprzedniego badania 33 odchylenie standardowe całkowitego wyniku WOMAC oszacowano na 452. Przypisanie 186 pacjentom do leczenia dałoby 80% mocy statystycznej do wykrycia 200-punktowej różnicy między dwiema grupami leczenia. , z uwzględnieniem do 15% pacjentów, których danych nie można ocenić.
Pojedyncza wcześniej określona analiza śródokresowa została przeprowadzona przez zewnętrzną radę monitorującą dane, gdy jedna trzecia pacjentów ukończyła 2-letnią obserwację. Analiza ta została oparta na granice O Brien-Fleminga39, która określiła wartość P wynoszącą 0,0007, aby zatrzymać badanie z powodu przewagi leczenia i wartości P wynoszącej 0,984, aby zatrzymać badanie z powodu bezcelowości leczenia. Żadne kryterium nie zostało spełnione.
Wyniki
Rysunek 1. Rysunek 1. Rejestracja pacjentów i zakończenie badania. Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka wyjściowa pacjentów. Rysunek pokazuje rozmieszczenie uczestników badania. Od stycznia 1999 r. Do sierpnia 2005 r. 277 pacjentów zostało ocenionych pod kątem kwalifikowalności
[hasła pokrewne: dolmed usg, testy na nietolerancje, ginekolog warszawa nfz ]