Randomizowane badanie chirurgii artroskopowej w chorobie zwyrodnieniowej stawu kolanowego ad 5

Pięćdziesięciu ośmiu pacjentów nie kwalifikowało się, a 31 odmówiło udziału, co dało w sumie 188 pacjentów poddanych randomizacji. 94 pacjentów zostało przydzielonych do chirurgii artroskopowej i zoptymalizowanej terapii fizycznej i medycznej, a 94 do samodzielnej terapii fizycznej i medycznej. Dziesięciu pacjentów (dwóch w grupie operacyjnej i ośmiu w grupie kontrolnej) wycofało zgodę po randomizacji. Sześciu pacjentów przydzielonych do zabiegu chirurgicznego zdecydowało, że nie będzie poddawać się zabiegowi; dane od tych pacjentów analizowano, zgodnie z zasadą zamiaru leczenia, danymi z grupy chirurgicznej. Chociaż wyjściowa charakterystyka grup była podobna (Tabela 1), pacjenci przydzieleni do operacji mieli nieco wyższe całkowite wyniki WOMAC. Badanie leczenia
Tabela 2. Tabela 2. Zastosowanie terapii medycznej, fizycznej i chirurgicznej u pacjentów. Stosowanie terapii fizycznej i medycznej było podobne w obu grupach terapeutycznych. Większość pacjentów przydzielonych do chirurgii artroskopowej przeszła de- formację chrząstki stawowej lub zmian łąkotkowych (tab. 2).
Podstawowy pomiar wyników
Rysunek 2. Rysunek 2. Łączne wyniki WOMAC w czasie według grupy leczenia. Wyniki są pokazane dla wszystkich pacjentów (Panel A), tych z mniej ciężką chorobą (Kellgren-Lawrence stopień 2) (Panel B) i tych z cięższą chorobą (Kellgren-Lawrence stopień 3 lub 4) (Panel C). Wartości P dla różnic w wynikach 24-miesięcznych zostały wygenerowane przez analizę kowariancji z korektą dla wartości wyjściowej (panele A, B i C) i nasilenia choroby (panel A). Paski błędów wskazują na błąd standardowy. Uniwersytety Western Ontario i McMaster Osteoarthritis Index (WOMAC) składa się z trzech podskal (ból, sztywność i funkcja fizyczna) złożonych z 24 pytań. Całkowita liczba punktów może wynosić od 0 do 2400; wyższe wyniki wskazują na poważniejszą chorobę.
Rysunek 2A pokazuje zmiany w średnich wynikach WOMAC. Po 3 miesiącach wyniki w grupie operacyjnej uległy poprawie w większym stopniu niż w grupie kontrolnej, ale nie było znaczących różnic między grupami podczas następnych wizyt. W przypadku pacjentów przypisanych do zabiegu chirurgicznego średni (. SD) wynik WOMAC po 24 miesiącach wynosił 874 . 624, w porównaniu z 897 . 583 w grupie kontrolnej (różnica bezwzględna [wynik zabiegu chirurgicznego minus wynik grupy kontrolnej], -23 . 605; 95% przedział ufności [CI], -208 do 161; P = 0,22 po korekcie dla wartości wyjściowej i oceny radiologicznej nasilenia choroby). Podobna analiza przeprowadzona na pacjentach z mniej ciężką chorobą (Kellgren-Lawrence klasa 2) na linii podstawowej również nie wykazała znaczącej różnicy między grupami leczenia (Figura 2B). Podobnie, żadna korzyść nie została przyznana przez chirurgię wśród podgrupy pacjentów z mechanicznymi objawami łapania lub blokowania. Analiza post hoc pacjentów z cięższą postacią radiologiczną (Kellgren-Lawrence stopień 3 lub 4) również nie odniosła korzyści z operacji (ryc. 2C). Powtórzyliśmy te analizy na podstawie leczenia faktycznie otrzymanego przez włączenie danych z sześciu pacjentów przydzielonych do operacji, którzy zdecydowali się nie poddawać procedurze danych od pacjentów w grupie kontrolnej. Wyniki tych analiz były spójne z wynikami analiz zamiaru leczenia.
Wtórne wyniki pomiaru
Tabela 3
[przypisy: psychoterapeuta Wrocław, Części samochodowe od najlepszych producentów, wzorcowanie mierników ]

Powiązane tematy z artykułem: Części samochodowe od najlepszych producentów psychoterapeuta Wrocław wzorcowanie mierników