Randomizowana próba stentu a chirurgia bezobjawowego zwężenia tętnicy szyjnej

Wcześniejsze badania kliniczne sugerowały, że stentowanie tętnic szyjnych za pomocą urządzenia do wychwytywania i usuwania zatorów ( ochrona zatorowa ) jest skuteczną alternatywą dla endarterektomii tętnic szyjnych u pacjentów ze średnim lub wysokim ryzykiem powikłań chirurgicznych. Metody
W tej próbie porównaliśmy stentowanie tętnic szyjnych z ochroną zatorową i endarterektomią tętnicy szyjnej u pacjentów w wieku 79 lat lub młodszych, którzy mieli ciężkie zwężenie tętnicy szyjnej i byli bezobjawowi (tj. Nie wystąpił udar, przejściowy atak niedokrwienny lub fuga amaurozy w 180 dni przed rejestracją) i nie uznano ich za grupę wysokiego ryzyka powikłań pooperacyjnych. Badanie miało na celu zarejestrowanie 1658 pacjentów, ale zostało zatrzymane wcześnie, po tym, jak 1453 pacjentów zostało poddanych randomizacji, z powodu powolnej rejestracji. Pacjentów obserwowano przez okres do 5 lat. Pierwotny złożony punkt końcowy zgonu, udaru mózgu lub zawału mięśnia sercowego w ciągu 30 dni po zabiegu lub udarze po stronie bocznej w ciągu roku był testowany z marginesem nierówności wynoszącym 3 punkty procentowe.
Wyniki
Stentowanie było nie mniejsze niż endarterektomia w odniesieniu do pierwotnego złożonego punktu końcowego (częstość zdarzeń, odpowiednio, 3,8% i 3,4%, P = 0,01 dla nie mniejszej). Wskaźnik udaru lub zgonu w ciągu 30 dni wynosił 2,9% w grupie stosującej stenting i 1,7% w grupie endarterektomii (p = 0,33). Od 30 dni do 5 lat po zabiegu stopa swobody po udarze po stronie ipsilateralnej wynosiła 97,8% w grupie stentującej i 97,3% w grupie endarterektomii (P = 0,51), a wskaźniki przeżycia całkowitego wynosiły 87,1% i 89,4%. (P = 0,21). Łączna pięcioletnia stopa przeżycia wolnego od zawału wynosiła 93,1% w grupie stosującej stentowanie i 94,7% w grupie endarterektomii (P = 0,44).
Wnioski
W tej próbie z udziałem bezobjawowych pacjentów z ciężkim zwężeniem tętnicy szyjnej, którzy nie byli w grupie wysokiego ryzyka powikłań chirurgicznych, stentowanie było nie mniejsze niż endarterektomia w odniesieniu do częstości pierwotnego złożonego punktu końcowego po roku. W analizach, które obejmowały okres do 5 lat obserwacji, nie było istotnych różnic między grupami badawczymi pod względem odsetka udarów nie związanych z zabiegiem, wszystkich udarów i przeżycia. (Finansowane przez Abbott Vascular, ACT I ClinicalTrials.gov number, NCT00106938.)
Wprowadzenie
Udar jest piątą najczęstszą przyczyną zgonów i główną przyczyną niepełnosprawności wśród dorosłych Amerykanów. Każdego roku dotyka prawie 800 000 osób w Stanach Zjednoczonych, powodując ponad 170 000 zgonów i powodując znaczną niepełnosprawność wśród osób, które przeżyły, kosztem szacowanym na ponad 41 miliardów dolarów rocznie.1 Nadczaszkowo choroba tętnic szyjnych jest odpowiedzialna za do 20% tych chorób. uderzeń. Bezobjawowe tętnicze zwężenie tętnic szyjnych (ACAS) i bezobjawowe badania tętnic szyjnych (ACST) wykazały, że wśród bezobjawowych pacjentów ze zwężeniem tętnicy szyjnej większym niż 60% średnicy tętnicy ryzyko udaru lub śmierci było mniejsze, gdy natychmiastowa endarterektomia tętnicy szyjnej została wykonana, gdy operacja została odroczona.1,2 Pomimo tych danych rewaskularyzacja bezobjawowego zwężenia tętnicy szyjnej pozostaje kontrowersyjna; Obecna terapia medyczna, która łączy statyny, leki przeciwpłytkowe i kontrolę nadciśnienia, niezależnie doprowadziła do zmniejszenia częstości występowania udaru, chociaż redukcje u pacjentów z potwierdzonym ciężkim zwężeniem tętnicy szyjnej nie zostały wykazane w badaniach prospektywnych
[hasła pokrewne: wzorcowanie mierników, gdynia psycholog, psycholog dziecięcy ]