Randomizowana próba stentu a chirurgia bezobjawowego zwężenia tętnicy szyjnej ad 6

Wskaźniki ostrego sukcesu urządzenia i sukcesu proceduralnego w grupie stentowania wyniosły odpowiednio 98,4% i 95,6%. Szybkość zwolnienia z klinicznie kierowanej rewaskularyzacji docelowej po 6 miesiącach wynosiła 99,8% w grupie stentującej i 99,7% w grupie endarterektomii (P = 0,72); po roku wskaźniki te wynosiły 99,4% i 97,4% (P = 0,005). Ryc. 3. Ryc. 3. Wyniki kliniczne po 5 latach od zabiegu. Wyznaczono krzywe przeżywalności Kaplana-Meiera, aby uniknąć klinicznej rewaskularyzacji docelowej zmiany patologicznej (panel A), przeżycia całkowitego (panel B) i uwolnienia od całego udaru ( Panel C).
Szacowany wskaźnik przeżycia po 5 latach wynosił 87,1% w grupie stosującej stenting i 89,4% w grupie endarterektomii (P = 0,21) (ryc. 3B). Stopień uwolnienia od udaru mózgu niezwiązanego z zabiegiem przez 5 lat wynosił 97,8% w grupie stosującej stentowanie i 97,3% w grupie endarterektomii (p = 0,51) (ryc. 3A). Stopień swobody od udaru (z jednej strony lub drugiej strony) w ciągu 5 lat wyniósł 93,1% w grupie stentującej i 94,7% w grupie endarterektomii (P = 0,44) (ryc. 3C).
Dyskusja
Kilka wieloośrodkowych, randomizowanych badań klinicznych endarterektomii tętnic szyjnych dostarczyło danych wskazujących na przydatność rewaskularyzacji chirurgicznej do leczenia pacjentów z bezobjawowym zwężeniem tętnicy szyjnej. Wyniki tych kluczowych badań ustalały wskazania do endarterektomii u wybranych pacjentów z bezobjawowym zwężeniem wynoszącym 60% lub więcej.1,2,7
Stentowanie tętnic szyjnych okazało się terapeutyczną alternatywą dla endarterektomii w leczeniu ciężkiego zwężenia szyjki i tętnicy szyjnej. Wyniki randomizowanych badań porównujących stentowanie i endarterektomię u pacjentów z objawami klinicznymi są sprzeczne, a zakończone wieloośrodkowe randomizowane badania skupiły się wyłącznie na pacjentach bezobjawowych, która jest największą grupą pacjentów poddawanych zabiegom szyjnym w Stanach Zjednoczonych.3,5- 10 W obecnym badaniu, w odniesieniu do pierwotnego złożonego punktu końcowego zgonu, udaru lub zawału mięśnia sercowego w ciągu 30 dni po zabiegu lub udarze po jednej stronie, stentowanie było nie mniejsze niż endarterektomia (częstość zdarzeń, 3,8% i 3,4%, odpowiednio). 30-dniowy wskaźnik udaru był liczbowo wyższy w grupie stentowania niż w grupie endarterektomii (2,8 vs. 1,4%, P = 0,23), a 30-dniowy wskaźnik zgonu lub udaru wynosił 2,9% w grupie stosującej stentowanie i 1,7 % w grupie endarterektomii. Obecne wytyczne wskazują, że uzasadnione jest przeprowadzenie rewaskularyzacji u pacjentów bezobjawowych ze zwężeniem większym niż 70% średnicy tętnicy jeśli ryzyko wystąpienia udaru okołooperacyjnego, MI [zawału mięśnia sercowego] i zgonu jest niskie. 11
Nie znaleźliśmy znaczących różnic w długoterminowych wynikach między badanymi grupami w tym dużym randomizowanym badaniu. Podobnie CREST, randomizowana próba stentowania w porównaniu z endarterektomią w kohorcie złożonej z objawowych i bezobjawowych pacjentów z ciężkim zwężeniem tętnicy szyjnej, nie wykazała istotnej różnicy w częstości pierwotnego punktu końcowego między grupą stentującą a endarterektomią w ciągu 4 lat ( współczynnik ryzyka, 1,11, 95% przedział ufności [CI], 0,81 do 1,51) 5 lub, jak teraz podano w Dzienniku, 12 przez 10 lat (współczynnik ryzyka, 1,10, 95% CI, 0,83 do 1,45)