Aspiryna i Dipyridamol o przedłużonym uwalnianiu w porównaniu z klopidogrelem do nawracającego udaru ad 8

Biorąc pod uwagę równoważną skuteczność tych dwóch terapii, próba była znacznie słabsza (tylko 30% mocy), aby wykazać nie gorszą jakość. Ponadto wybraliśmy bardzo konserwatywną marżę nieinferatywności na poziomie 7,5%. Chociaż opublikowano pewne wytyczne statystyczne dla określenia marginesu nie gorszego, 25-27 wybór marginesu nadal budzi kontrowersje.28,29 Jeśli deklarowana jest gorsza ocena, lekarz może stwierdzić, że jedno leczenie jest tak samo dobre lub lepsze niż inny. Jeżeli nie stwierdzono gorszego wyniku, klinicysta nie może być pewny, w ramach określonego marginesu braku niezależności, że leczenie odsetek jest co najmniej tak dobre, jak inne. Lekarz nie może również stwierdzić, że leczenie porównawcze nie ustępuje lub jest lepsze niż leczenie będące przedmiotem zainteresowania. Wskaźniki złożonego wyniku udaru, zawału mięśnia sercowego lub zgonu z przyczyn naczyniowych były identyczne w dwóch grupach leczenia, z wąskimi przedziałami ufności, co sugeruje, że istnieje małe prawdopodobieństwo klinicznie istotnej różnicy między dwoma schematami w odniesieniu do tych zdarzeń. . Wskaźniki wyników pierwotnych i wtórnych były spójne dla wielu podstawowych czynników ryzyka. Nasza próba dodaje dowody, że nawracający udar jest najczęstszym zdarzeniem naczyniowym wśród osób, które przeżyły udar. Randomizowane badania z udziałem aspiryny dodanej do klopidogrelu w porównaniu z samą aspiryną sugerują silniejsze działanie kombinacji w celu zmniejszenia złożonego punktu końcowego udaru, zawału mięśnia sercowego lub zgonu z przyczyn naczyniowych – szczególnie u pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi15 – i niektórzy zakwestionowali skuteczność aspiryny plus dipirydamol o przedłużonym uwalnianiu w zapobieganiu zawałowi mięśnia sercowego. Nasze wyniki badań pokazują, że terapia z użyciem kwasu acetylosalicylowego i dipirydamolu o przedłużonym uwalnianiu oraz leczenie klopidogrelem mają podobny wpływ na redukcję zespołu zdarzeń naczyniowych po udarze, w tym zawał mięśnia sercowego.
Badanie nie wykazało istotnej różnicy w wynikach pierwszego rzutu po pierwszym wznowie udaru lub poważnym incydencie krwotocznym, ale wystąpiło zwiększone ryzyko krwawienia wewnątrzczaszkowego (w tym krwotoki śródmózgowe, z których 128 zostało również policzonych w kierunku pierwotnego wyniku nawrotu udaru) u pacjentów leczonych aspiryną plus dipirydamol o przedłużonym uwalnianiu w porównaniu z pacjentami leczonymi klopidogrelem. Próby klopidogrelu i aspiryny wykazały większe ryzyko krwawienia zagrażającego życiu w porównaniu z monoterapią.8,16 W badaniu European Prevention Prevention Study 2 (ESPS2) i ESPRIT nie stwierdzono istotnego zwiększenia ryzyka wystąpienia poważnego krwawienia w aspirynie grupa plus-dipirydamol w porównaniu z grupą aspiryny.5,10,11
Stawki przerwania leczenia z powodu bólu głowy były w tym badaniu znacznie niższe niż w poprzednich badaniach, prawdopodobnie dzięki poradnictwu pacjentów i możliwości dostosowania dawki w ciągu kilku dni, jeśli to konieczne. Pomimo tego odkrycia, zaobserwowano różnicę w częstości przerwania leczenia, z większą liczbą biorców aspiryny i dipirydamolu o przedłużonym uwalnianiu, niż wcześnie zatrzymywano przyjmowanie klopidogrelu.
Stwierdzono istotne zmniejszenie ryzyka wystąpienia lub nasilenia zastoinowej niewydolności serca w przypadku stosowania aspiryny i dipirydamolu o przedłużonym uwalnianiu w porównaniu z klopidogrelem Wyjaśnienie tego odkrycia nie jest znane, ale może ono odnosić się do wzrostu poziomu adenozyny i zwiększenia stopnia zaawansowania wieńcowego.
Próba PRoFESS wykazała, że u pacjentów z udarem niedokrwiennym z przyczyn sercowo-naczyniowych ryzyko nawrotu udaru lub zespołu udaru, zawału mięśnia sercowego lub zgonu z przyczyn naczyniowych jest podobne w przypadku kwasu acetylosalicylowego i dipirydamolu o przedłużonym uwalnianiu oraz klopidogrelu. Pomimo zwiększonego ryzyka udarów krwotocznych przy podawaniu aspiryny plus dipirydamol o przedłużonym uwalnianiu w porównaniu z klopidogrelem, korzyść netto w odniesieniu do ryzyka nawrotowego udaru lub poważnego krwotoku była podobna w obu grupach. Co więcej, nie było znaczącej różnicy między tymi dwoma leczeniami pod względem ryzyka uderzeń śmiertelnych lub powodujących inwalidztwo. Duża liczba i międzynarodowa reprezentacja pacjentów, którzy pochodzili z 35 krajów lub regionów, zwiększają ogólność naszych wyników. Odkrycia te dostarczają dodatkowych danych dotyczących bezpieczeństwa i skuteczności, których lekarze potrzebują do podejmowania indywidualnych decyzji dotyczących leczenia w celu zapobiegania nawrotom udaru lub łącznemu punktowi końcowemu udaru, zawałowi mięśnia sercowego lub zgonowi z przyczyn naczyniowych u pacjentów z udarem.
[patrz też: wysypka bostonska, drenaż limfatyczny wskazania, szpital biała podlaska oddziały ]

Powiązane tematy z artykułem: drenaż limfatyczny wskazania szpital biała podlaska oddziały wysypka bostonska